Permohonan SPA9 2024 Online (Cara Login & Semakan Status)

Permohonan SPA9 2024 Online (Cara Login & Semakan Status)|ADAKAH anda berminat berkhidmat sebagai penjawat awam di Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA)? Berita baik buat anda yang sedang mencari pekerjaan kosong serta pemohon yang baru menamatkan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Untuk makluman anda, pemohon lepasan SPM, STPM, STAM, Diploma, Ijazah dan ke atas boleh membuat permohonan jawatan kosong SPA9 secara online menerusi Portal Rasmi SPA9. Berikut dikongsikan Permohonan SPA9 2024 Online buat rujukan anda.

Permohonan SPA9 2024 Online (Cara Login & Semakan Status)

Sedia maklum, permohonan jawatan kosong SPA akan dibuka pada setiap tahun bagi lepasan Sijil/SPM, STPM, Diploma dan Ijazah. SPA9 merupakan portal sistem pangkalan data borang pendaftaran permohonan pekerjaan dalam Perkhidmatan Awam secara atas talian (online) yang dibangunkan oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam bagi memudahkan calon-calon atau pencari kerja yang berminat dengan sektor Perkhidmatan Awam kerajaan membuat permohonan pekerjaan. SPA9 merupakan borang online untuk tujuan pendaftaran permohonan pekerjaan yang menggantikan sistem sebelumnya iaitu SPA8i dengan beberapa penambahbaikan seiring dengan keperluan semasa yang diperlukan.

Permohonan SPA9 2024 Online (Cara Login & Semakan Status)

Berikut dikongsikan maklumat berkaitan permohonan SPA9 melalui borang SPA9 secara online termasuk cara login, semakan status & syarat kelayakan:

Syarat Kelayakan Permohonan SPA9 2024

Antara Syarat Kelayakan Permohonan SPA9 adalah seperti berikut:

1. Pemohon hanya dibenarkan untuk memohon 15 jawatan sahaja.

2. Tempoh sah laku setiap permohonan adalah selama satu tahun.

3. Setiap pendaftaran pekerjaan tertakluk kepada dasar “one step lower” iaitu:

- Calon yang memiliki kelayakan Ijazah Sarjana Muda hanya layak memohon jawatan di peringkat Ijazah Sarjana Muda sahaja.
- Calon yang memiliki kelayakan Ijazah Sarjana Muda dan Diploma/STPM/STAM/Sijil Matrikulasi/Sijil Politeknik hanya layak memohon jawatan di peringkat Ijazah Sarjana Muda dan Diploma/STPM/STAM/Sijil Matrikulasi/Sijil Politeknik sahaja.
- Calon yang memiliki Diploma/STPM/STAM/Sijil Matrikulasi/Sijil Politeknik hanya layak memohon jawatan di peringkat Diploma/STPM/STAM/Sijil Matrikulasi/Sijil Politeknik, SPM/SVM dan Latihan Separa Perubatan.

Cara Permohonan Jawatan Kosong SPA9 2024 Online

1. Untuk mendaftar Portal SPA9 buat kali pertama, sila layari atau klik pada borang SPA9 melalui pautan seperti berikut:
KLIK 👉 https://spa9.spa.gov.my/login

2. Klik pada butang "Pendaftaran Pengguna".

3. Kemudian, lengkapkan borang pendaftaran dengan melengkapkan maklumat yang diminta seperti No Kad Pengenalan, Nama Penuh, Nombor Telefon, Emel, Soalan Keselamatan, Nama Ibu, Tempat Lahir (Negeri) & Kata Laluan Pilihan.

4. Setelah siap isi borang permohonan, klik pada butang "Daftar".

5. Selepas lengkap mendaftar, anda boleh membuat permohonan kerja dan semakan dengan permohonan dengan pihak SPA.

Permohonan SPA9 2024 Online (Cara Login & Semakan Status)

Cara Login Akaun SPA9 Online 

Setelah melengkapkan proses pendaftaran, anda boleh mula log masuk dengan mengikuti langkah seperti berikut:

1. Layari Portal SPA9 secara online menerusi pautan di https://spa9.spa.gov.my/login.

2. Masukkan Nombor Kad Pengenalan dan Kata Laluan yang disahkan.

3. Kemudian, klik pada butang "Log Masuk".

4. Setelah log masuk akaun anda, anda boleh menggunakan segala fungsi yang dimuatkan dalam Portal SPA9 seperti memohon kerja dengan SPA dan membuat semakan permohonan kerja yang telah dipohon.

Permohonan SPA9 2024 Online (Cara Login & Semakan Status)

Semakan Status Permohonan SPA

1. Untuk membuat semakan status permohonan, log masuk ke dalam sistem SPA9 kemudian klik bahagian atas tertulis "Semakan Permohonan" untuk menyemak permohonan kerja anda dengan SPA.

2. Senarai jawatan yang anda pohon berserta tarikh luput permohonan akan terpapar di screen.

Join Channel Telegram Jawatan Kosong SPA9

Panduan Kerja Kerajaan SPA9 & MYSTEP Tahun 2024 Termasuk Jawatan Kosong, Peperiksaan Online, Ujian Psikometrik, PAC & Temuduga:-

KLIK JOIN 👉 https://t.me/panduankerjaspa

Maklumat Lanjut

Sebarang pertanyaan atau maklumat lanjut berkaitan Permohonan SPA9, sila hubungi Hotline SPA di talian 03 - 8091 9000 atau melalui Sistem ePertanyaan SPA di https://www.aduan.spa.gov.my.

Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia
Aras 1, 2 & 4 -13, Blok F1, Kompleks F,
No.2, Lebuh Perdana Timur A, Presint 1,
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan,
62000 Putrajaya, Malaysia.

KLIK 👉 Soalan Lazim SPA9

Semoga perkongsian Permohonan SPA9 Secara Online ini dijadikan rujukan buat anda semua! Semoga anda berjaya mendapat tawaran pekerjaan di sektor awam!

No comments

Powered by Blogger.