Permohonan Program Penajaan Pengajian Tertiari (TESP) MARA 2024 Online (Semakan Status)

Permohonan Program Penajaan Pengajian Tertiari (TESP) MARA 2024 Online (Semakan Status)|BILAKAH tarikh permohonan Program Penajaan Pengajian Tertiari tahun 2024 bakal dibuka? Perhatian buat anda yang berkelayakan membuat permohonan Program Penajaan Pengajian Tertiari (TESP) MARA ambilan tahun 2024 sebagai pinjaman pelajaran. Untuk makluman anda, permohonan TESP MARA 2024 boleh dibuat secara online mulai 20 Mac 2024 hingga tarikh tutup 1 April 2024 menerusi Portal Rasmi MARA. Berikut dikongsikan Permohonan TESP MARA 2024 Online buat rujukan anda.

Permohonan Program Penajaan Pengajian Tertiari (TESP) MARA 2023 Online (Semakan Status)

Sedia maklum, TESP (Tertiary Education Sponsorship Programme) ialah Program Penajaan Pengajian Tertiari adalah program penajaan berbentuk Pinjaman Boleh Ubah di bawah Majlis Amanah Rakyat (MARA) untuk pelajar lepasan STPM, Matrikulasi / Asasi / Diploma dan setaraf yang telah ditawarkan pengajian peringkat Ijazah Pertama dalam bidang dan Institusi Pengajian Tinggi (IPT) terpilih bagi sesi kemasukan dalam 2024. Pelajar yang sedang mengikuti pengajian di peringkat Ijazah Pertama juga boleh memohon.

Permohonan Program Penajaan Pengajian Tertiari (TESP) MARA 2024 Online (Semakan Status)

Berikut dikongsikan maklumat berkaitan Permohonan TESP MARA termasuk syarat kelayakan permohonan dan semakan keputusan:

Cara Permohonan TESP MARA 2024 Online

1. Layari Portal Permohonan secara online menerusi pautan di https://educationloan.mara.gov.my/.

2. Kemudian, klik pada ‘Daftar Sekarang.’

3. Isikan maklumat permohonan yang diperlukan dan klik butang ‘Daftar Akaun.’

4. Seterusnya, log masuk dengan memasukkan no kad pengenalan dan kata laluan.

5. Isikan maklumat permohonan dengan lengkap dan betul. Klik butang ‘Hantar Permohonan.’

6. Permohonan yang tidak mendapat maklum balas daripada pihak MARA selepas 3 bulan daripada tarikh tutup iklan adalah dianggap tidak berjaya dan keputusan adalah muktamad.

Syarat Kelayakan TESP MARA 2024

Antara syarat kelayakan Program Penajaan Pengajian Tertiari MARA adalah seperti berikut:

A. SYARAT UMUM

1. Pemohon ialah warganegara Malaysia.

2. Had umur pemohon pada 31 Disember 2024 adalah minimum 17 tahun dan tidak melebihi 40 tahun semasa permohonan dibuat.

3. Pemohon serta salah seorang ibu atau bapa adalah Bumiputera.

4. Memiliki kelayakan akademik yang ditetapkan oleh MARA.

5. Memenuhi syarat kelayakan Status Sosio-Ekonomi (SES) keluarga seperti berikut:

i. Yuran & Elaun Sara Hidup

◾Pendapatan Bulanan: RM12,000 dan kebawah

◾Pendapatan Tahunan: RM150,000 dan kebawah 

ii. Yuran Sahaja

◾Pendapatan Bulanan: RM12,001 - RM 20,000 kebawah

◾Pendapatan Tahunan: RM150,001 - RM250,000

6. Tidak menerima tajaan/bantuan kewangan daripada mana-mana penaja/agensi lain bagi peringkat pengajian yang sama.Penjamin adalah warganegara Malaysia yang tidak diisytihar muflis (rujuk kelayakan menjadi penjamin di Panduan Permohonan).

7. Pemohon/ Ibu/ Bapa/ Penjaga/ Penjamin/ Pasangan tidak termasuk dalam senarai hitam (blacklisted) MARA atau dalam tindakan Undang- Undang MARA.

8. Pemohon perlu mendapatkan pengesahan dari doktor bertauliah bahawa pemohon mempunyai kesihatan yang baik iaitu bebas dari sebarang penyakit kronik untuk melanjutkan pengajian.

9. Pemohon mendapat pelepasan/ penangguhan kontrak perkhidmatan atau bayaran balik pinjaman daripada badan penaja lain. Bagi pemohon yang sedang dalam perkhidmatan perlu mendapat kelulusan cuti belajar atau pengesahan bertulis daripada majikan.

10. Pemohon tidak pernah ditamatkan bantuan oleh mana-mana badan penaja atas sebab tindakan disiplin, menyalahi undangundang negara dan tidak pernah diberhentikan oleh mana-mana Institusi Pendidikan atas masalah akademik/disiplin.


B. SYARAT AKADEMIK 

◾Pelajar Baharu

- Asasi/Matrikulasi/Persediaan/Diploma : Pemohon mendapat CGPA 3.00 ke atas di peringkat Asasi/Matrikulasi/Persediaan/STPM serta setaraf; atau
- A-Level: Memperolehi sekurang-kurangnya 6 mata dalam 3 subjek termasuk subjek Matematik sekurang-kurangnya Gred C; atau
International Baccalaureate (IB): Memperolehi sekurang-kurangnya 24 mata termasuk Matematik sekurang-kurangnya 4 mata; dan
- Telah memulakan pengajian peringkat Ijazah Pertama sebelum tarikh iklan ditutup serta mempunyai baki tempoh pengajian tidak kurang daripada 1 tahun (12 bulan) dari tarikh permohonan dibuat tidak termasuk semester terkini/semasa.

◾Pelajar Sedia Ada

- Bidang selain perubatan dan pergigian: - Memperolehi sekurang-kurangnya CGPA > 3.00 bagi semester terdahulu/terkini.
- Bidang perubatan dan pergigian:

- Memperolehi keputusan lulus bagi semester terdahulu/terkini.

- Sedang mengikuti pengajian serta mempunyai baki tempoh pengajian tidak kurang daripada 1 tahun (12 bulan) dari tarikh permohonan dibuat tidak termasuk semester terkini/semasa.

◾Syarat Akademik Lain

- Sijil Pelajaran Malaysia (SPM): Lulus dengan kepujian dalam subjek Bahasa Melayu dan lulus dalam subjek Sejarah.
- Syarat-syarat lain yang telah ditetapkan.

◾Lain-lain syarat

- Pemohon sedang mengikuti pengajian di IPT tidak termasuk yang sedang menangguh pengajian atau digantung pengajian atas pelbagai sebab.
- Pemohon sedang mengikuti pengajian secara sepenuh masa di IPT tidak termasuk program pengajian secara separuh masa, jarak jauh dan dalam talian.
- Kelayakan akademik bagi program perubatan, pergigian, farmasi lain mestilah memenuhi kriteria yang ditetapkan oleh Badan-Badan Profesional berkaitan.
- Kursus yang diikuti telah mendapat akreditasi penuh oleh Agensi Kelayakan Malaysia (MQA) atau mendapat pengiktirafan BadanBadan Profesional yang berkaitan seperti Majlis Peguam, Malaysian Medical Council (MMC), Lembaga Arkitek Malaysia (LAM), Board of Engineers Malaysia (BEM) dan sebagainya.
- Pemohon yang telah memiliki kelayakan akademik bagi peringkat pengajian yang sama dengan permohonan ini tidak akan dipertimbangkan.

Permohonan Program Penajaan Pengajian Tertiari (TESP) MARA 2024 Online (Semakan Status)

Semakan Keputusan TESP MARA 2024 Online

Berikut dikongsikan Semakan Keputusan TESP MARA tahun 2024:

*Akan dikemaskini

Maklumat Lanjut

Sebarang pertanyaan atau maklumat lanjut berkaitan program TESP MARA, sila hubungi talian 03-2613 2051 / 2024 / 2518 / 2059 / 2100 / 2069 / 2070 atau kemukakan pertanyaan melalui emel ke alamat tesp@mara.gov.my.

tespua@mara.gov.my (bagi permohonan di IPTA)
tespipts@mara.gov.my (bagi permohonan di IPTS)
tespglugmi@mara.gov.my (bagi permohonan di GLU dan GMI)
tespunikl@mara.gov.my (bagi permohonan di UniKL)
tespkptm@mara.gov.my (bagi permohonan di UPTM/KPTM)
ictbpp@mara.gov.my (bagi masalah teknikal semasa permohonan)

Semoga perkongsian Permohonan Program Penajaan Pengajian Tertiari (TESP) MARA tahun 2024 ini dijadikan rujukan buat anda semua!

No comments

Powered by Blogger.